Rehabilitacja i rekreacja

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W WODZIE Już od dawna wiemy jak wielką rolę odgrywa ruch poprzez ćwiczenia w naszym codziennym życiu.

Dlaczego proponuję ćwiczenia w wodzie ?!

POZNAJ ZASADY TEJ TERAPII Otóż w ćwiczeniach w wodzie wykorzystuje się :

  • siłę wyporu
  • opór
  • temperaturę wody.

  Siła wyporu: Po zanurzeniu w wodzie po szyje ciało waży tylko 10% pierwotnego ciężaru ( np. ciało ważące 70 kg po zanurzeniu waży 7 kg plus ciężar głowy ok 7 kg =  14 kg). Jaka z tego wypływa korzyść ? Otóż dla osób z problemami chodu, ćwiczenia w kąpieli ruchowej są możliwe przy pełnym obciążeniu i to nawet kiedy pacjent może mieć obciążenie tylko do 15 kg. Ruch jest łatwiejszy, a w wypadku częściowego niedowładu, dopiero wtedy możliwy.

Opór wody: Wykorzystywany jest jako wiodący oraz dla wzmocnienia. Zwiększeniu oporu jest możliwe poprzez wykonywanie szybszych ruchów i zwiększenie powierzchni natarcia (np. deski, piłki, obciążniki itp.)

Czynnik psychiczny: Wyżej wymienione czynniki i otaczająca nas woda powinny wpłynąć na motywację nas do ćwiczeń i pokonywanie leku przed bólem!

Czas zabiegu: maks. 30 minut Korzyści: Dobre uzupełnienie zabiegów „suchych” , większa motywacja dzięki ułatwionym ruchom, złagodzenie bólu, możliwe pełne obciążenie.  

Dla kogo ta terapia ?

  • schorzenia ortopedyczne i pourazowe: dolegliwości kręgosłupa, st. po złamaniach, pooperacyjne rany tkanek miękkich w tym oparzenia (po zagojeniu ran), choroby reumatyczne
  • schorzenia neurologiczne np. niedowłady, SM, choroba Parkinsona, spastyczność
  • choroby serca (nie w stanie ostrym)
  • przewlekłe choroby dróg oddechowych
  • zaburzenia psychiczne

  Kto powinien zrezygnować ?

  • ostre choroby serca, ciężka niewydolność serca
  • atak astmy
  • choroby skórne (łuszczyca, uczulenie na chlor)
  • gorączka
  • zaburzenia pracy nerek i pęcherza
  • uszkodzenia systemu naczyń chłonnych

źródło: Poradnik fizjoterapeuty, Ossolineum